Sportovní kupé ŠKODA 200 RS
Automobilové soutěže zaznamenávají u nás stále větší rozmach. Je potěšitelné, že lví podíl na něm mají automobily značky Škoda. Pro další zvýšení úrovně automobilového sportu a pro ověření nových konstrukčních prvků bylo ve VVZ AZNP Mladá Boleslav zkonstruováno a vyrobeno sportovní kupé Škoda 200 RS, určené především pro automobilové soutěže.
V konstrukci vozu je v podstatě zachována základní koncepce současně vyráběného typu Š 120 S Rallye, tj. s poháněcí soustavou vzadu, s motorem za zadní nápravou a s chladičem vpředu. K řešení požadovaných jízdních vlastností a dynamiky vozu bylo použito samočinného počítače IBM na několika modelovaných koncepcích podvozku.
Výsledkem těchto prací je vůz, jenž má některé změny proti vozu Š 120 S Rallye Použita byla karosérie kupé Š 110 R, byla však podstatně snížena a upraveny byly podběhy a blatníky. Je vyrobena z tenčích plechů, některé díly, jako přední víko a střecha jsou z hliníku, kapota motoru je z laminátu. Součástí nosného systému je ochranný rám, zasahující až do oblasti čelního okna.
Přední náprava je v podstatě sériová, má však prodloužená závěsná ramena a řídící tyče pro zvětšení rozchodu. Zadní náprava má suvná závěsná ramena se šikmými osami kývání, zaručující co nejmenší změnu rozchodu při propérování. Točivý moment se přenáší od rozvodovky ke kolům kloubovými hřídeli. Toto uspořádání dovolilo posunout rozvodovku o 100 mm dopředu a snížit tak zatížení zadní nápravy.
Hnací jednotkou je řadový čtyřválec OHC, s jedním vačkovým hřídelem v hlavě, poháněným ozubeným řemenem. Spojka má talířovou pružinu. Pětistupňová převodovka je ve společné skříni s rozvodovkou, vybavenou brzděným diferenciálem. Motor má mazání se suchou skříní a laděné výfukové potrubí s účinným tlumičem.
Provozní brzdy jsou kapalinové dvouokruhové s posilovače, přední kotoučové s třmeny Girling, zadní bubnové. Kola mají elektronové dělené ráfky 7×13“ resp. 10×13“. Palivová nádrž 60 l.
Základní technické údaje
Motor | |
---|---|
Vrtání x zdvih | 87 x 84 mm, resp. 87 a 74,5 mm |
Zdvihový objem | 1 997 cm³, resp. 1 771 cm³ |
Stupeň komprese | 11 |
Největší výkon | 163 k/6 000 ot/min (SAE), resp. 154 k/6 250 ot/min (SAE) |
Největší točivý moment | 21 kpm/5 000 ot/min (SAE), resp. 18,3 kpm /5 000 ot/min. |
Rozměry a hmotnosti | |
---|---|
Rozvor náprav | 2 400 mm |
Rozchod kol vpředu | 1 418 mm |
Rozchod kol vzadu | 1 369 mm |
Délka | 4 000 mm |
Výška | 1 190 mm |
Hmotnost (FIA) | 805 kg |
Rychlost | |
---|---|
Maximální rychlost | 200 km/h |
Kupé Škoda 200 RS se zrodilo z nadšení svých tvůrců, jimž se dostalo významné podpory vedoucích pracovníků AZNP. Je jejich dárkem k miléniu Mladé Boleslavi i 80. výročí vzniku naší největší automobilky. Jako každá novinka nebude ani tento vůz prost nedostatků a „dětských“ nemocí. Nebylo by správné čekat od něj hned zpočátku zázraky. Přejeme však jeho tvůrců, aby se stejným zápalem a úsilím, s jakým vůz konstruovali, pracovali na jeho dalším vývoji a zdokonalení, aby se stal skutečnou vizitkou jména, které nese.